söndag 27 maj 2012

Trosa

I fredags fick jag äran att hänga med Saurabh och hans fiskepolare Andreas för att fiska i Trosa. Vi började vid ett sund med stenbotten för att jigga efter gös, men efter 2 timmar och något enstaka hugg(som lika gärna kan ha varit gädda) drog vi vidare. Vårt gäddställe låg i närheten och vi började drifta över den 1-2meter djupa viken. Spinnerbaits, gliders, skeddrag och jiggar testades. Helt dött. Sen drog jag på en Westin Mini Jerk röd/vit och kastade lång som fan med mitt drop shot-spö med 0.13mm lina. 5 sekunder senare small det!

Jag kände direkt att det var tungt och blev orolig att min lina skulle gå rakt av om något gick snett. 1 minut senare såg vi gäddan inne vid båtakanten och kunde konstatera att den var större än mitt förra personbästa. Men hur stor är den? och hur i h*lvete ska jag få upp den?

Vi kunde inte nå den med håven och jag kunde inte dra mer i linan utan att tappa allt. Men den såg lugn ut där den låg i ytan och kopplade av. Hon började röra sig med försiktiga rörelser längs ytan och vi var rädda för ett gädd hopp, dags att lätta ännu mer på slirbromsen. och hopp blev det, flera av dem, men jag ar koncentrerad till tusen och lyckades hålla linan spänd utan för hårt tryck på gäddan och till slut fick vi in den i håven. 

I början var jag glad att vi aldrig såg betet, det satt en bra bit in i käften, men när vi skulle få ut det kändes det snarare som ett problem. Men som tur väl var satt det inte alls svårt, jag kunde lyfta ut mitt lilla jerk på 5 blanka sekunder och till min förvåning satt inte betet kvar på tafsen. Min tafs pallade inte trycket, den var helt kvaddad. Vilken tur! Gäddan var nästintill oskadd och vi kunde snabbt släppa tillbaka den efter vägning och fotografering.
8kg - nytt personbästa

Kändes helt underbart!

Vi fiskade självklart vidare på samma ställe och det tog inte lång tid innan det högg på samma bete igen. Denna gången hade jag bytt rullen mot en i samma storlek men med 0.19mm lina istället. Linan var äldre men jag litade mer på den, dumt nog. I mothugget gick linan direkt. Vi såg aldrig varken gäddan eller beten igen. Tråkigt både för mig men främst för gäddan som nu simmar runt med ett jerkbait i munnen..

Efter detta var fisket ganska segt, men ett par snipor till landade vi. Strax innan solen gick ner la vi till vid en vacker ö och grillade. Helt underbar dag!
Stort tack till Saurabh Sinha och Andreas för att jag fick följa med ut.




2 kommentarer:

  1. Har har man missat en hel del. Stort javal grattis bro! Underbart

    SvaraRadera
  2. Tackar! Det var verkligen på tiden nu :) vet inte hur många turer vi har bestämt oss för att jag SKA bättre på mitt pb. Ha det fint kingen!

    SvaraRadera