söndag 29 juli 2012

PB-gädda i Mien

På jobbet en tisdagskväll satt jag och min arbetskollega Petter och snackade lite om fiske i vanlig ordning.
Vi var båda sugna på att testa lite flötestrolling i Mien, detta eftersom vi aldrig provat det förut och jag nyligen fixat frontmonterad elmotor till båten.
Passande som det va så var vi båda lediga dagen efter.
Vi möttes upp i Tingsryd på morgonen för att ta en tripp till växjö, vi hade nämligen inte den utrustningen som behövdes för just flötestrollingen.
På väg hem fick jag för mig att kolla lite på nätet efter mört, vi hade tur då det fanns en blocketannons om mörtförsäljning i Urshult. För enkelhetens skull och för att spara lite tid svängde vi därför därom och köpte oss ca 25 mörtar.
Nu efter många mil och mycket planering var vi ämtligen redo för att sätta färd mot Mien.
Väl i båten kändes förutsättningarna perfekta. Vi riggade fyra spön med mört som vi med stor förhoppning la ut bakom båten. Allt kändes så perfekt så vi inte trodde det skulle ta många minuter för första madammen att kliva på.
Men minuter blev till timmar och ännu inte en enda gäddkontakt. Vi började fundera på om vi hade gjort något fel, novisa inom flötestrolling som vi var. Eller kunde de vi trodde var perfekta förutsättningar vara rena motsatsen. Bara en kort stund senare såg vi ett stort svart moln komma närmare, strax där efter började även mullret. Kunde det vara så att gäddorna blivit avtrubbade av åskan just i dag..
Vi stannade i ena änden av sjön där åskan inte låg över oss. lyckligtvis blev åskan inte långvarig och molnen gled iväg.
Vi som vägrade ge upp riggade snabbt om till vanliga meten och körde ut till en av mina favotitgrynnor. Där ankrade vi upp och la ut alla fyra spöna. Nu var det bara att vänta samtidigt som vi passade på att ta lite kaffe. Efter cirka en timme tilltog vindarna och flötena gled då snabbt ihop bakom båten ner i vind.
Just som vi skulle veva in ett par meten för att lägga ut dem på nytt påpekar Petter att ett av flötena betedde sig konstigt. Just som jag får upp blicken går flötet längst till vänster iväg längs med ytan, rakt på de tre andra linorna. Blixtsnabbt (enligt mig) tar jag det mest utsatta spöt för att veva in det samtidigt som jag säger till Petter att han får ta detta hugget.
Petter sätter mothugget fint men gäddan går tyvärr rakt in i de övriga linorna.. Efter mycket om och men samt två kapade linor är Petters lina fri och gäddan sitter kvar.
Fajten blir bra men inte så långvarig innan hon ligger i båten. Hon krokas snabbt av och efter vägning och mätning utropas ett glädjevrål. Hon väger 9,47 kilo fördelat på vackra 114 cm, ett nytt personbästa!