måndag 5 december 2011

Två gäddor över 9kg!

Jag vaknar runt sextiden på morgonen efter en kort natts sömn. Som vanligt gjorde fiskesuget att jag inte kunde somna. Man ligger där och tänker på gäddorna, vevstoppen och mothuggen. Sen är det kört.

Redan när jag sitter vid frukostbordet känner jag att dagen kommer leverera något stort. Det är en fantastisk känsla. Ja, det är ju inte alltid man har rätt, men ibland så.

Klockan halv nio anländer jag och Jejje till sjön. Det är bra vind och årets första snö börja falla ner. Vilken känsla! Emil har inte dykt upp ännu, så vi tar några kast från kanten. Jejje drar på en stor gul spinnare och har en följare redan i andra kastet. Efter 15 kast är händerna som isklampar. Jag föreslår en kopp kaffe och Jejje nappar direkt. När vi hällt i oss kaffen kommer Emil, prefekt timing.

Vi packar ner grejerna i båten och sätter fart mot första stoppet, som levererade bra den förra turen. Och eftersom vinden har legat på i samma riktning som sist känns det som en home run.

Jag sätter på mitt favoritjerk på tafsen och kastar ut. Snö flingorna blir allt fler och den friska vinden håller i sig.

Jag tar ett långt kast längs kanten och låter bete sjunka ner. Sen tar jag ett par jerks och låter betet sväva i flera sekunder.. jag hinner knappt börja på nästa jerk innan jag känner hugget. Upp med spöet och linan åker ut. Jag märker att jag glömt justera slirbromsen, vilket generalfel. Jag ställer in den och börjar veva in lina. Först tror jag att det är en liten snipa, men efter ett tag ser jag henne i ytan och jag ändrar mig snabbt. Det är en riktig gris!

Än väldigt lugn gris. Det är fasligt tungt att veva in henne och jag vet inte vad jag ska tro. Efter den kortaste drillningen i mitt liv landar Emil henne. Och man kan inte tro att det är sant. Snabb vägning och mätning. Och sen några bilder på det. 113cm lång och en vikt på 10,30kg. Helt sjukt. Det är en fröjd att se henne simma tillbaka igen.


LYCKA!

113cm

10,30kg

Helt borta

Vi fortsätter en bit ner längs kanten och Jejje släpper ner ankaret. Det tar inte långt tid förens Emil har kontakt med fisk. Han stannar upp och gör ett vevstopp. PANG! Han gör ett rejält mothugg och lyser upp som en sol och säger att även detta är en bra fisk. Efter en betydligt längre och roligare drillning än min gädda, lyfter han upp en fin bit ur det kalla vattnet. Vi väger inte den, men konstaterar att den ligger nån stans mellan fyra och fem kilo. Härligt! Den simmar glatt hem och dängandet fortsätter.


Ännu en fining

Härligt lång

Gäddglädje

Mothugg och det är Emil som är i farten igen. Och denna är ännu finare. Jag lägger ner mitt spö i båten för att njuta av drillningen och förbereda mig för att landa gäddan. Men den är inte grön ännu. En riktigt pigg och stor gädda är det. Men hur stor? Ja, när han tillslut får upp den längs båtkanten ser man den. Ett riktigt fetto. Jag landare henne och hon är tung och obeskrivligt tjock. 101 centimeter fördelat på 9,33 kilo. Ett riktigt muskelpaket som lugnt simmar ner mot djupet igen.


101cm

9,33kg

FET

Efter en fantastisk timme fylld med stora gäddor och roliga drillningar förändras allt. Molntäcket har försvunnit helt och man kan inte tro att det för bara några minuter sen snöade. Vinden lägger av helt och det gör också fisket.

Fyra timmar senare har vi landat ett gäng gäddor till. Dock av en helt annan kaliber. Som väntat med det vädret, men det är alltid kul med fisk.


Och så kom solen

Som en dag i juni

Och så fick vi ett gäng smågäddor med



Framemot eftermiddagen börjar det blåsa lite mer och molen börjar hopa sig. Och fisket börjar på allvar igen. Vi får några gäddor till och en av dem med en ovanlig teckning. En stor brun prick på ena sidan. Coolt. Ett par bilder på det och vi forsätter till nästa ställe.


Se om man lyckas dra den igen

Ny art? ;)

Och så kom molnen

Det börjar snöa kraftig och det dröjer inte länge förrän de börja hugga igen. Emil bommar en gädda och jag kastar ut och tar returen. En riktigt pigg gädda som också blev den sista för dagen.


....och snön

Det går inte att beskriva med ord vilken fantastisk dag vi hade. Men jag hoppas att bilderna säger en del. En uppmaning till alla där ute. Ge er ut och fiska nu innan isen lägger sig. De stora är på hugget! Det må vara kallt, men oj vad det är värt det.



Imorgon ska jag, Jejje och Alex fixa det sista med vår kommande film, ”Fiske – en livsstil”. Det ska bli riktigt kul. Sen ska den äntligen skickas iväg på tryckning! :D Vi ni läsa om filmen gå in på www.cwf.se

Längtar redan till nästa fiskepass, då är det Jejjes tur att dra en fetning!

Ha det riktigt bra och skitfiske på er

Olof Garnegård – Clearwater Fishing Team





4 kommentarer:

  1. Ett helt osannolikt fiske, i min barndom hade vi fördomen att fisket tog slut när oktober kommit och höstlöven fallit. Ni har vänt upp och ned på alla begrepp, även vad gäller storleken på gäddorna i våra småländska mindre sjöar. Fantastiskt!!!

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat brorsan! Stort grattis. Riktigt fin dam det där :) Det enda jag önskar min denna julen är att isarna INTE lägger sig! Hoppas att vi iaf kan få in en tur till. Ses snart. Kram Lillan

    SvaraRadera
  3. Helt sjuk! Underbara bilder och jävligt kul att läsa texten. Hoppas på mer upddatering i höst då.. med andra ord.. SKITFISKE!
    ps. Grattis

    SvaraRadera
  4. Tack som f'n allihopa :D Det kommer mer Danne ;)

    Olle - CWF Team

    SvaraRadera