måndag 4 juni 2012

31 gäddor i Trosa

Vilka bättre sätt finns det än att spendera söndagen i skärgården?
Enligt oss finns det inget bättre, så vi tog kontakt med guiden David Gross och for söderut.

Jag, Sasko, Saurabh och John Nordling var alla utrustade med ull-underställ och grymma skalplagg för att klara av all blåst och regn som lovats av metrologerna.


Under lördagen avgjordes Trexgäddan och de tävlande fick uthärda 20mm regn, och utan rätt kläder är det svårt att njuta och prestera i sånt väder. Som tur väl var bar Jonas Lilja nya byxor från Tenson och presterade till tusen! Jonas Team Tail Ribatex tog hem både 1:a och 3:e plats, stort grattis!



På väg till vårt fiske såg vi en flock rådjur, varav ett var svart(?). Om det betyder tur eller inte har vi ingen aning om, men med vårt resultat tippar jag på tur.

Vi hade sen tidigare beslutat att gädda var dagens melodi, stark vind och båt utan elmotorer med ankringsfunktion ströks vertikalfiske efter gös från listan. David Gross visste precis vilka ställen vi skulle fiska på, men förmiddagen var ganska seg. Trots fisk på varje ankring lyckades vi inte hitta något hotspot med varken flera eller stora gäddor i.




Under lunchen hörde vi med bröderna Andén hur det hade gått för deras 3 båtar och vi låg i ledningen trots deras försprång på 1.5h. Men för att inte tappa den kastade vi från land med spöet i ena handen och korven i den andra. Sasko lyckades få 3 gäddor på hans 3 första kast precis nedanför grillplatsen och vi andra tog någon snipa till.





Efter gott käk drog vi till nya vikar med djup på 0.4-1.5 meter och andra ankringen gav mig 3 gäddor på ca 5 minuter. Innan detta låg jag i lä, men jag kände att jag var på väg upp i toppen nu. Det visade sig vara en huggperiod som gav oss alla gäddor, samt ett nytt PB till Sasko på 4.1kg.


otroligt sexiga och snabba brillor



Färgen och tekniken som, tråkigt nog, fungerade bäst var jerkbait med färgen "skitmört". Tidigare under dagen och även nu gav Saurabhs hemmamålade Mcmy (där halva den rödsvarta kroppen täcktes av vit färg) konstant utdelning.





Flera bra ställen senare var låg vi på 29 gäddor, men ville nå 30 innan dagen tog slut. Självklart gick äran till den ihärdiga nybörjarfiskaren John Nordling att spräcka gränsen.



Under avkrokningen skrek jag "31!" och dagens sista gädda var landad.

Helt underbar dag med top på ca 4.5kg och 31 gäddor ska man inte skämmas över.


Tack till David Gross och mina fiskekompanjoner!

Mvh Elias

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar