måndag 11 juni 2012

Snipers i Grytsjön


Igår var jag och Stina ute och fiskade i Grysjön. Klockan ringde halv nio och jag kände inte mig speciellt utvilad. Det första farsan säger när han ser mig är att jag ser ut som en klubbad säl. Nog om tröttheten. Efter att ha fixat Bullens pilsnerkorv som dagens käk rullar jag tillslut ner mot Spjuteretorp.

Väl ute på sjön så börjar fisket rätt trögt. Vi ror bort en bit och ställer oss mellan två vasar. Vinden stod på rätt bra där så det kändes rätt. Ett litet hugg blev det bara.

Stina rodde vidare mot "Långevik". Vid de första stoppen blir det inte heller någon fångst så vi bestämde oss för att käka lite. Eftersom jag inte åt så mycket till frukost så kom korvarna väl till pass.



Gott


Efter lite nya krafter så fortsätter vi. Jag bommar min andra gädda för dagen. Medans Stina ror så kastar jag mot näckrosbladen och landar dagen första sniper. Det är den klassiska en-kilos gäddan som det finns gott om här. Dessa är riktigt kul att drilla med den lätta utrustningen jag precis har införskaffat mig.




Problem solved


När jag skulle kroka av gäddan så lyckades jag slinta till och fick en av gäddans många sylvassa tänder i fingret. Men väl förberedd som man är så har jag alltid ett mini first aid kit med mig i väskan.

Vi fortsätter att nöta av det sista av Långevik och jag får dagens andra gädda. En riktigt liten parvel.



Bilden är inte rättvis, gäddan är mindre än vad den ser ut


Vi drar vidare och får inte ett enda hugg på ett bra tag. I den nord-västra delen av sjön börjar det bli lite hetare. Stina känner små små hugg efter betet när hon vevar in. Vid båten ser hon den lille gäddan. När hon vevat in släpper hon ner jiggen igen och gäddan hugger igen men den blir aldrig krokad. Smått irriterade men kul.

Några kast senare kan hon lyfta upp sin första gädda för dagen. Gäddan hade ett stort sår på magen. Såg rätt nasty ut.



Glad blev hon med !



Autch!


Vi fortsätter på ungefär samma ställe, jag tar två och Stina en. Nu börjar det kännas bättre med statistiken.

Nu är jag trött på att ha samma relaxjigg i snart två turer. Jag rotar runt i min kasse där mina nyinköpta drag ligger och ser en Orka-jigg. Modellen heter Bullhead och ser ut som en drake. Jag fick en använd av Elias när vi var uppe i Stockholm. Jag tänkte och sa till Stina "-Denna lojje jiggen kan man inte få något på". Den måste du ju testa säger Stina. Sagt och gjort så sätter jag på en jiggskalle och kastar ut ett kort kast och tro tusan att jag får ett hugg och lyckas landa gäddan. Där fick vi oss ett gott skratt.

Vi fortsätter vidare mot båtplatsen. Stina ror och jag kastar mot vassen. Hugg igen på Bullhead! Tyvärr släpper den när gäddan sprattlar. Sista stoppet innan vi stämplar ut för dagen är ett område med mycket näckrosblad. Inget känn på flera minuter.. Vi blåste bort en bit och Stina ror oss mot ett annat ställe. Jag vevar in kastet och när Mr. Bullhead är precis vid åran som Stina joxar med så hugger en gädda! Jag blir överraskad och hoppar till. En liten och pigg sniper till fick bli den sista för turen. Vi åt upp de pilsnerkorvar som fanns kvar och drog oss hemmåt.

En riktigt rolig dag i Grytsjön helt enkelt!


/Alexander G



1 kommentar: