måndag 12 december 2011

Gårdagens fisketur

Får börja med att officiellt välkomma Emil Cedlund till Teamet. Vem är då Emil? Ja varken jag eller någon annan i teamet har känt han särskilt länge. Han är lika gammal som mig, 19 år fyllda och är en jäkligt trevlig grabb. Han har fiskat i hela sitt liv och har Mien som hemmavatten, där han även är fiskeguide.

Jag och Jejje snackade med honom via mail innan vi skulle sticka till Mien i höst. Efter det höll vi kontakten och för några veckor sedan bestämde vi oss för att dra ut och fiska en sväng. Vi trivdes bra ihop och efter tre turer så tyckte vi han skulle gå med i teamet. Riktigt kul med ännu en utökning.

Emil är en mycket duktig fiskare. Han har testat på både det ena och de andra. Torsk, gös, abborre, sik bara för att nämna några. Men det han helst fiskar är gädda. Han har landat grymt många gäddor över sexkilosklassen och rekordet ligger hittills på 9,5kg. Och det är bara en tidfråga innan han går över till tvåsiffrigt.

Emil med en fin Miengädda

Igår var jag, Jejje och Emil ute och fiskade. Var vid sjön vid niosnåret. Bra väder förutom att det var i princip vindstilla. Men det tog inte långt tid förrän första gädda visade sig. 15 meter från boten såg jag en fet virvel efter mitt jerkbait, jag stannade upp och sen sa det pang. Tyvärr släppte fisken efter bara ett par sekunder. Synd på en så fin fisk, vågar inte säga mer än 4 +.

Vi fiskade i ett par timmar utan följare eller andra tecken på fisk. När Emil började prata om grannsjön. Han sa att han hade hört historier om att det skulle stå feta gäddor där och hur dumt det än låter så fick jag idén att vi skulle bära över båten till den andra sjön. Jejje och Emil nappade direkt, ja vi hade ju inte haft något bra fiske, så visst det är bara att köra på tänkte vi.

Lättare sagt än gjort. Trots att det bara var 150 – 200 meter mellan sjöarna var det duktigt jobbigt att bära den där båten. Haha. Men ett gott skatt fick vi i alla fall. När vi var halvägs var vi helt slut och tog en liten paus.

Och gissa vad som täckte hela viken i sjön när vi kom fram, jo is. Vi hade inte tänkt på att sjön var betydligt mindre än den andra och att isen lägger sig snabbare där. Man kände sig rätt dum när man stod där, men isen var inte så värst tjock så vi puttad i båten.

Emil klättrade upp i ett träd för att kolla om hela sjön var täckt med is

En väldigt fin sjö, men tyvärr fastnade man i sjögräs i nästan varje kast. Men efter en timme hade vi lockat upp ett par gäddor och det är inte fy skam när det är 2 grader i vattnet.

Efter det blev det välförtjänt korvgrillning och en kaffe på det. Riktigt gött! Tyvärr blev det inga fler gäddor, men desto mer skratt när vi för andra gången bar tillbaka båten.

En pigg rackare

Full fart!

Från det ena till det andra, filmen är nu äntligen klar. Imorgon ska jag , Jejje och Alex fixa menyn och sen skickar vi iväg den till tryckeriet. Vi har även börjat samarbeta med ett till fiskerelaterat företag. Mer om det i nästa inlägg.

Ha det gött och skitfiske på er!