torsdag 1 december 2011

Tillbaka till rötterna

Precis som Olle skrev tidigare idag så blev det fiske i Stensjön nedanför mitt hus.
Det var i denna grumliga lilla sjö jag började mina dagar som fiskare med hasselspö och mask.
Jejje på bryggan i Stensjön
När jag var liten hade ingen fiskat i sjön på väldigt länge och där fanns många finare gäddor,
men med åren tog både jag och kompisarna upp abborrar och gäddor i olika storlekar.

De två största gäddorna vi fångade var 9.0kg - 109cm och 8.4kg - 115cm, om jag inte minns fel.
Gäddan på 8.4kg som min bror tog hade slukat en hel and innan den bestämde sig för att tugga sönder hans oerhört lilla jigg.

Gustav Adolfsson med sin madame på 9kg! 

En nyfiken Jejje

På den tiden hade vi inte hört talas om Catch and Release, men idag släpper vi i all fisk vi får. Bortsett från ett litet gäng abborrar på sommaren, och oftast tar vi dem från sjöar med stora mängder fisk för att inte påverka bestånden.
Fortfarande tycker de flesta av folket i trakten att vi är dumma som släpper i all fisk och kan inte ens förstå varför vi fiskar om vi ändå inte ska äta upp dem. Men å andra sidan fiskar de bara med nät och förstår sig inte på hur förbannat kul och härligt det är med fiske. 
I dag är sjön långt ifrån vad den brukade vara. Ännu större ytor är täckta av växter och gäddorna är få och små, men det ger ju abborrarna en god chans att växa till sig.

I kanoten var det riktigt kallt och blåsigt, men vi lyckades med nöd och näppe undvika ett bad i det 5grader kalla vattnet.  Efter ca 2 timmar utan ett enda hugg bestämde vi oss för att testa ett sista ställe innan vi paddlade hem igen.

Vi tog hem olika beten på olika djup med växlade hastighet men gäddorna följde inte ens efter, förrän jag  drog på en stor gammal Zalt och vevade hem den riktigt sakta. Stannade upp och kände först ett litet nafs och sen ett riktigt hugg! Förvånad som jag var blev mothugget inget vidare, men 15 sekunder senare hade vi första snipan i båten. Vilken lättnad! Efter den var det dock lika dött igen, men vi slapp traska hem i regnet som förlorare.

Dagens praktfulla fångst

Jejje - Clearwater Fishing TEAM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar