tisdag 29 november 2011

14 gäddor & en total utklassning

Japp, då sitter man hemma igen och tänker tillbaka på dagen. Vilket höstfiske vi har haft i år! Mycket fisk och framförallt riktigt bra bitar. Trots att man har varit ute en hel dag på sjön, så är man lika sugen på att sticka ut igen. Ja, fiske är verkligen som en drog.

Efter första fisketuren med Emil Cedlund och den nya sjön ville vi bara dit igen. En riktigt fin sjö, som är skräddarsydd för jerkbaitfiske. Fina vassvikar med bra djup, grynnor och lagom vegetation. Så redan dagen efter första turen planerade vi in ett nytt datum.

Vi mötte upp Emil vid sjön runt halv tio. Han satt i bilen och käkade frukost. Det första som slog mig var att han såg väldigt trött ut. Han berättade att han hade flyttat dagen innan och knappt sovit en blund. Vi plockade ihop grejerna och tågade ner mot sjön. Äntligen!

Första viken ser riktigt lovande ut. Vi kastar och kastar, men inget verkar hända. Inga följare eller ens minsta antydan till hugg. Jag tänker precis föreslå att sticka till nästa ställe när Emil gör ett sjuhelvetes mothugg. Fast fisk och helt okej storlek. Efter en kort, men intensiv drillning lyfter Emil upp gäddan för att ta ett par bilder. Gäddan sprattlar till och jag är nästan säker på att ena kroken har satt sig i Emils finger. Vi pustar ut allihopa när vi ser att den sitter i vanten. Ibland har man riktigt tur! Emil tar ett par kast till och ännu en gädda i samma kaliber faller för Emils gedigna dängande.

När vi är på väg till nästa ställe snackar vi om hur många gånger gäddorna ignorerade betena, innan de högg. Jag tror att vi tog 30 – 50 kast framför käften på gäddorna innan de tillslut högg. Ja, ibland är det bara till att nöta.

Emil står och pratar om helgens firmafest, när jag ser en fet virvel bakom min big bandit. Jag inser att jag står och drömmer. Jag tar hem betet en bit och gör ett vevstopp. PANG!! Gäddan hugger bara några meter från båten och jag får till ett halvtattigt mothugg. Gäddan släpper tyvärr efter några sekunder. Lite synd på en 4 plussare. Även Elias tappar en gädda på samma ställe.

Emil drar gädda efter gädda och när han är uppe i 7 tycker även han att det är sjukt. Vad gör vi för fel. Emil frågar Elias om han samlar ihop till pb…. nja man kan ju alltid hoppas svarar Elias :)

Dagen slutade med 14 gäddor landade. 10 till Emil och två var för mig och Elias. Hade vi inte tappat så många gäddor, så hade det varit en riktigt sjuk dag. Men gäddorna var rätt blyga i huggen. Stort tack till Emil och Jejje för en grym dag. Hoppas vi hinner ta en tur till innan isarna lägger sig. Och Elias, nästa gång blir det pb ;)

Skitfiske

Olof Garnegård - Clearwater Fishing TEAM

Solen tittade fram under flera korta perioder

Framme vid båten

Redo att åka
Dagens första
Bra start på dagen!
En liten snipa...

... som lätt avkrokades vid båtkanten

Ännu en gäddusling
Lätt hänt att skära sig mot gälbågarna
Olle med en fin pjäs

En av sjöns många härliga vasskanter

Jejje med sin första och hoppet om
att fisket nu skulle bli bra även för honom


3 kommentarer:

  1. Sköna bilder! Måste säga att man blir lite avis när man läser om era turer. Har ni några tips till mig?? Var ska man fiska nu på hösten, några drag som är särskilt bra? Har inte fått något de senaste gångerna jag varit ute.... Mvh:)

    SvaraRadera
  2. Tackar för komplimangerna :)
    Finns mycket att tänka på under höstfisket.
    Det än nästan omöjligt att veta i förväg vilket djup man hittar dem på, men det finns vissa grundregler att följa. T.ex: Har natten varit kall så kyls grunda vikar av och bytes-fiskarna flyttar till djupare vatten följda av gäddorna. Men om temperaturen inte sjunker märkvärdigt och vindarna ligger i samma riktning i några dagar står de ofta grunt på den sidan av sjön där vinden ligger på. Leta efter dem vid vegetation och grynnor/djupkanter på den sidan.

    Denna sjön har mycket klart vatten så vi har kört mycket med bland annat big bandit, salmo slider och iFish The Duke. Alla i mörka färger.

    Så testa olika djup och olika drag, men tänk särskilt mycket på att testa fiska riktigt sakta med många vevstopp. Vi tog nästan alla på 0.5-2.5 meter vid vevstopp strax under ytan.

    Hoppas det hjälper så även du får testa på bra höstfiske i år! :)

    Mvh
    Jejje - CWF

    SvaraRadera
  3. Tack för tipsen! ska se om jag inte kan få några napp efter detta :)) Mvh

    SvaraRadera