onsdag 9 november 2011

Härlig hösttur med syrran

Och så, äntligen blev det av.... Vi kom ut i båten vid lunchtid och började med lite gammalt hederligt spinnfiske. Stina tog några snabba kast med ett gammalt Atomdrag och blev sedan sugen på att pröva på jerkbaitfiske. Hon fick en lite mindre jerkbaitwobbler och satte sedan igång dängandet. Och bra gick det. Vinden hade legat på västsidan av sjön i några dagar så vi rodde ner där direkt. Vi började fiska av samma ställe som hade levererat igår. Ankaret i och nu började vi på allvar. Ohh nice, följare direkt. Stina tar ett kast i samma riktning och får tydligen bra gång på betet. Hon gör ett säkert mothugg och gäddan sitter. Ja, det är ingen tia, men första gäddan är viktig.

Efter tjugo minuters nötande på samma ställe utan några tecken på mer fisk, ror vi ner i viken. Vinden dör och det gör även fisket. Efter att vi finkammat var enda yta i viken åker vi ut igen. Konstigt att vinden ofta har så stor betydelse för fisket.

Vi bestämmer oss för att trolla till den andra sidan av sjön. Även om det borde leverera mer fisk där vi nyss fiskat. Jag drar på en inbiten gröngul Zaltwobbler medan Stina går tillbaka till Atom. Ner i vattnet och ut med lina.

Vi byter plats och Stina tar över årorna. Lungt och melodiskt. Ett stop och sen börjar hon ro lite snabbare... Spöböj, nu är det jag som har fisk. Jag konstaterar snabb att det bara är en liten snipa. Men den fick oss på helt andra tankar, vi hade ju missat fiska av det lite djupare partiet innan viken. Jag krokar av gäddan och kastar ut wobblern igen. 30 sekunder senare smäller det igen. Bang!! Och denna är bättre. Till en början vevar jag in linan i ett lugnt tempo och pressar sakta upp fisken mot ytan. Men hon vill inte. Stina ställer sig upp och känner spänningen. "Ohh, hon är fin va?" "Jajjemen".

Efter en relativt kort drillning ligger hon vid båtkanten. Jag lossar den ena trekroken och lyfter sedan upp henne. Lycka! Först tror jag det är samma fisk som jag fick igår, men ser sedan det är längdskillnad. Och denna är fetare. Vågen visar 4,58 kilo och efter några bilder simmar hon glatt ner mot djupet igen.

Helt otroligt vad gäddor kan klumpa ihop sig på hösten, på samma fläck hinner vi dra fem fina gäddor till innan det är beckmörkt.

En riktigt go tur, med vinst till Stina 4-3. Ja ja, jag vann iallafall största fisken :)

Imorgon blir det ännu mer fiske! Man känner sig nästan lite bortskämd när man har möjlighet till fiske fyra dagar i rad!

Håll utkik här imorgon, så får vi se om vi lyckas lura fler finingar... Ha det riktigt bra & skitfiske på er! :D


Olle


Stino med dagens första moral boost
4,58:an ;)
En bit över 2,5
Lägg till bildtext

3 kommentarer: